free site builder

Milyen autót vegyünk?

Használtautó vásárlási tanácsok
2.rész

Szerző:
Drimál Tibor
autószerelő, használtautó szakértő

Az előző cikk (IDE KATTINTVA megtalálható) megállapítottuk mit szeretnénk leendő autónktól kapni. Most nézzük meg, akarjuk/tudjuk-e igényeinket gazdasági érvekkel is alátámasztani? 

Milyen futásteljesítmény várható évente?
Ez azért fontos kérdés, mert ez alapján tudja kiszámolni autójának várható fenntartási költségeit.

Nyilván minél több kilométer kerül az autóba évente, annál gyakrabban kell az autót szervizelni, kopó alkatrészeket cserélni.

Az sem mellékes szempont, hogyha sok időt tölt a kocsiban, akkor az mennyire teszi kellemessé az együtt töltött időt az Ön számára. Az előző részben a személyes komfort fejezetben írtam már erről.
Mások a szempontok és költségek évi 5000 és évi 100.000 km esetében.

Mennyi pénze van rá (nemcsak vásárlásra, fenntartásra is)?


Ez a viszonylag egyszerűnek látszó kérdés tapasztalataim alapján nem is annyira egyszerű. 
Sok esetben találkozom azzal a szarvashibával, hogy a leendő tulajdonos nem gondolja át, hogy mibe is kerül az autó valójában.
Nem elég csak megvenni az autót! 
A vásárláskor azonnal felmerülő költségek is vannak, amivel sok esetben nem számol a vásárló. Rögtön itt van az átíratás költsége. Magyarországon ez más országokhoz képest irreálisan magas, de sajnos ezt akkor is ki kell fizetnie.

Általában használt autót nem árulnak hiba nélkül!

Ha Ön vásárol egy használt autót (ebből a szempontból mindegy, hogy 2 éves, vagy 20), arra mindig fel kell készülni, hogy javítani-, vagy szervizelnivaló lesz rajta, mivel eladás előtt senki nem viszi szervizbe az autót, sőt legtöbb esetben azért adják el, mert költeni kéne rá.
Az én javaslatom szerint a költségvetést úgy kell kalkulálni, hogy maradjon a vételár és az átírási költségek kifizetése után még nagyjából 100-200 ezer Ft, amiből ezeket a felmerülő hibákat orvosolni lehet. Tehát ha például 800 ezer forintja van autóra, akkor maximum 500-600 ezer forintig vegyen autót, hogy az esetlegesen felmerülő költségek ne hozzák zavarba. Ez igaz a többmillió forintos értékű autókra is.


Van mikor elég a költségekre 40.000 Ft is, és van mikor a felső határt közelítjük, ez nyilván esetenként változó és az igényektől is függ.
Amit biztosan rögtön el kell végezni egy frissen vásárolt autón, az egy komplett átvizsgálás, azon belül különösen nagy hangsúlyt kell kapjon a fékek, futómű ellenőrzése, a vezérműszíj és a folyadékok (motor-, váltóolaj, fékfolyadék, fagyálló) cseréje. Ezek csak akkor hagyhatóak el, ha az eladó hitelt érdemlően igazolni tudja ezen szerizmunkák időbeni elvégzését.
Ezenfelül egy autóra folyamatosan költeni kell, azt az autót sajnos még nem találták fel, amelyre ez ne lenne igaz.
Aki azt mondja, hogy nem költ semmit az autójára, az vagy nem mond igazat, vagy majd amikor a karbantartás hiánya miatt komolyan meghibásodik az autója akkor fog költeni rá – többszörösét annak, amennyit akkor kellett volna, ha odafigyel a szervizekre.

Megtörtént eset:
"Kihívott egy évek óta nem látott hölgy ügyfél, hogy segítsek beindítani az autóját, amiben lemerült az akkumulátor. Tudni kell, hogy évekkel korábban megsértődött rám, mikor fentieket elmondtam neki, mert szerinte egy autóra semmit nem kell költeni, barátai sem teszik ezt. A közelemben dolgozó ismerősömhöz hordta szervizbe, így tudom, hogy volt vezérműszíj- olajcsere, szélvédőrepedés, zárlatos akkumulátor, stb. Kimentem, beindítottam a kocsit, és diadalittasan közölte velem, hogy soha semmit nem költött az autóra. Erre szembesítettem azzal, hogy én tudok ezekről a javításokról (meg amiről még nem...) mire ő ezt válaszolta:
- Hja úgy igen, de nem hagyott ott sehol, így gondoltam, hogy nem kellett rá költeni..."

Ezt csak tanulságnak írtam ide, hogy nem szabad hinni a csodákban, egy autóra igenis költeni kell, de sok embernek az autóhoz való viszonya olyan, hogy valamiért ezt cikinek tartja, így nem is mondja el az igazat az autó korábbi hibáiról - a vevőjelöltnek pláne nem.

Mennyi ideig szeretné megtartani az autót?


Érdemes azt is átgondolni, hogy az adott autót pár hónapra,
vagy esetleg hosszú évekre vásárolja.
Előbbi eset általában akkor fordul elő, ha valaki hosszú külföldi útra készül, de addig is autóznia kell, esetleg későbbre gyermeket vár és amiatt lesz szükség cserére, vagy addigra lesz pénz jobb autóra, stb.
Ebben az esetben nem érdemes drága és költségesen átírható autót venni.

Ha csak pár hónapra tervezi használni, célszerű, ha az autó
műszaki vizsgájának érvényessége jóval túlhaladja a tervezett eladási időpontot.
Ennek oka, hogy a műszaki vizsga általában nagyobb kiadást jelenthet az Ön számára a szükséges járulékos javítások miatt, másrészt eladni is könnyebben fog tudni egy olyan autót,
melyen van még bőven műszaki vizsga.
Rövid időre tervezve olyan autót érdemes választania, amit várhatóan könnyen el is tud majd adni, tehát inkább a piac által leginkább keresett „tucatautók” jöhetnek szóba.

A hosszabb távú terv az általánosabb, és a kifizetődőbb is.
Ez esetben lehet az autó egyedibb is, mivel nem szempont az, hogy később gyorsan túladjunk rajta.
Ilyenkor az ember könnyebben fog bele akár nagyobb felújítási munkákba is, hiszen az a hosszútávú megbízhatóságot szolgálja.
Hosszabb távra tervezve az autó szervizelési és fenntartási költségei tervezhetőbbek.

Ha hosszú távra tervezi megtartani leendő autóját, akkor kulcsfontosságú a megfelelő típus és azon belül is a megfelelő darab kiválasztása, hiszen sokáig, és sok kilométeren át szeretné használni azt, így fontos, hogy autója megfeleljen igényeinek.

Ha Ön hosszú távra tervez autójával, akkor a fent leírtak alapján alaposan gondolja át mitől fogja magát jól érezni a kocsiban!

Presztízs
Ha Önnek munkájából, társadalmi helyzetéből adódóan prezentálnia kell az autóval, akkor az ismert és elismert prémiummárkák jöhetnek szóba.

Ezen típusok köre viszonylag szűk, nyilván itt mindenkinek az Audi, BMW, Mercedes trió ugrik be először.

A probléma az, hogy ha ilyen autót akarunk vásárolni, tudomásul kell vennünk azt a tényt, hogy ezek az autók sokat fogyasztanak, valamint műszaki komplikáltságuk és presztízsük miatt szervizigényesebbek, és csak viszonylag magas költséggel
tarthatók fenn.
Magyar specialitás, hogy sok olyan ember vásárolt (persze hitelre) ilyen autót, aki anyagi helyzetéből adódóan nem képes azt megfelelően üzemeltetni, szervizeltetni, ezért a használt autók piaca tele van lestrapált, elhanyagolt példányokkal ezekből az egyébként jobb sorsra érdemes típusokból.
Sajnos a fenti megállapítás jellemző a több millióért kínált, pár éves példányok esetében is!

Most, hogy tudjuk mit vár el az autótól, és ezt tudja-e finanszírozni,
csupán egy kérdés maradt: milyen típusú autó legyen a befutó?
Az erről szóló cikk (a 3.rész) IDE KATTINTVA olvasható. 

© Copyright: Autózseni Autószerviz 2019