Szerző:
Drimál Tibor
autószerelő, használtautó szakértő
Kedves Érdeklődő!
Azért írtam ezt a cikket, mert gyakran találkozom azzal a jelenséggel, hogy az ügyfelem,
aki a segítségemet kéri az autóvásárláshoz, valójában még azt sem tudja,
milyen autóra lenne szüksége.
Pedig ez egy fontos kérdés,
amit meg kell határozni, mielőtt
egyáltalán elkezdenénk autót keresni.
Az alábbiakban ehhez fogok segítséget nyújtani.
Ha megfogadja a tanácsaimat,
végül nem lesz más dolga,
mint élvezni a gondtalan autózást!
1. Mik az elvárások az autóval szemben?
Első és legfontosabb dolog az autóvásárlás előtt, hogy minél pontosabban meg kell határozni az Ön autóval szemben támasztott igényeit.
Ezek a szempontok fogják meghatározni és leszűkíteni a szóba jöhető autótípusok körét.
Érdekes tapasztalat, hogy legtöbb esetben mikor ezt a kérdést teszem fel egy ügyfélnek, aki autóvásárlási tanácsot kér, az esetek többségében nem tudja meghatározni, hogy pontosan mit is szeretne.
Pedig ez egyáltalán nem szakmai kérdés.
Az Ön autózási szokásait, igényeit nem lehet szakmai szemmel meghatározni.
Önnek kell eldöntenie, mit szeretne kapni pontosan leendő autójától!
Segítségképpen:
A kocsit egyedül, esetleg ketten használnák, vagy esetleg nagyobb családdal, gyerekekkel?
Ez alapján eldönthető, hogy kicsi, közepes, vagy nagy autóra van szüksége, elég egy városi kisautó, vagy egy 7 személyes egyterűt kell választania inkább.
Túlnyomórészt városban, munkába járáshoz kell a kocsi, vagy esetleg hosszabb utakra? Az autó kiválasztásánál ez egy nagyon fontos szempont, ami alapvetően meghatározza, hogy műszaki szempontból milyen kocsira van szüksége.
Nem mindegy mennyi időt tölt a kocsiban, és azt hogyan tölti el!
Műszakilag teljesen mások az elvárások egy városi használatra tervezett típussal szemben, mint egy hosszú utakra kitalált túraautóval kapcsolatosan.
Például egy 900-1200 köbcentis autóval nem célszerű állandóan vidéki, vagy külföldi utakat vállalni, városi használatra viszont nem szükséges egy 2500 köbcentis, nagy motor.
Friss jogosítványa van, gyakorolnia kell még a vezetést, vagy már rutinos sofőr?
Sokan nem gondolják át, hogy ez mennyire fontos szempont.
Ugyanis ha Ön most szerezte meg a jogosítványt, akkor én mindenképpen egy olcsó, könnyen kezelhető, könnyen és olcsón javítható, egyszerű és megbízható autót javasolnék kezdetnek.
Az olcsóság azért fontos, mert a kezdeti nehézségek nyomai nem mindegy, hogy milyen autón látszanak meg. Gondolok itt mind az esetleges kisebb-nagyobb sérülésekre és a nem tökéletes vezetéstechnika okozta műszaki javításokra is.
Íme egy kifejezetten illogikus választás:
Nyilván nem mindegy, hogy mennyit kell a saját maga okozta károk javításáért fizetni, és az autó értékvesztése sem mellékes szempont. Egy többmilliós autó értelemszerűen többet veszít értékéből, mint egy kétszázezres értékű.
Munkaeszköz lesz, vagy hétvégi családi autó?
Ha dolgozni akar vele, akkor milyen jellegű munkára kell?
Más típus alkalmas pl. taxinak és más pizzafutár autónak.
Sokszor kell nagy, nehéz dolgokat szállítania, vagy inkább csak egyedül utazik? Munkaeszköznek használt autó esetében nyilván a megbízhatóság és az olcsó fenntarthatóság a legfőbb szempont.
Ha családi autó lesz, akkor gyerekekkel, csomagokkal fog többet közlekedni, vagy házastársával kettesben? Nagyok a gyerekek, vagy kicsik, kell-e babakocsinak, gyereküléseknek hely? Iskolába/óvodába hordja vele gyerekeit, vagy inkább kirándulások, nyaralások a cél?
Számít-e az autó megjelenése?
Ha a munkája, társadalmi presztízse alapján adnia kell az autója megjelenésére, akkor ez erősen behatárolhatja a választandó típusok körét. Nyilván ilyen esetben az ismert felső kategóriás márkák jöhetnek szóba.
Magyar sajátosság, hogy sok olyan ember is ilyen jellegű autóval jár, akinek nincs erre szüksége, sőt meg sem engedhetné magának. Ebből kifolyólag sok a piacon az elhanyagolt darab ezekből az egyébként jobb sorsra érdemes autókból. Mivel ezek általában gazdagon felszerelt, bonyolult autók, ezért sok hibalehetőséget is hordoznak magukban, valamint javításuk is komoly szakértelmet igényel, ebből kifolyólag költségesen tarthatók fenn.
Személyes komfort
Ezen a ponton kell eldönteni, hogy mitől érzi ÖN jól magát a kocsiban.
Semmiképpen se vegyen olyan autót, amiben nem érzi jól magát, nincs meg a komfortérzete.
Ez nemcsak kényelmi, hanem biztonsági kérdés is - nekem például egy a képen látható törpe Fiatban, a szűk pedáltérben, a 46-os lábammal gondot okoz hirtelen megtalálni a féket, nem beszélve arról, hogy nem tudom eléggé hátratolni az ülést, így a kormány megfelelő kezelése is gondot okozhat.
Mivel ezek teljesen szubjektív és egyénfüggő tételek, ebben nehéz hasznos segítséget adni. Itt kerülhet sorra a szóba jöhető színek, formai kívánságok, felszereltségi kérdések megválaszolása.
Van akinek nem szempont az elektromos ablak, fedélzeti computer, bőr belső és hasonló dolgok, van akit a szín, vagy a forma érdekel, akár a műszaki tartalom ellenében is, a legfontosabb az, hogy ha Ön attól érzi jól magát egy autóban, hogy pl van benne ülésfűtés, akkor írja fel a kívánságlistára.
Egy fontos tanács: inkább negatív oldalról kezdje írni a listát, tehát inkább a kizáró okokat írja fel először!
Milyen felszereltség, milyen motor?
Kezdjük a felszereltséggel, extrákkal!
Ha az előzőekben leírt kérdésekre, problémákra már megtalálta a választ, akkor mire ideért az olvasással, már nagyjából összeállt a kép leendő autójának paramétereiről.
Fentiek alapján már tudja, hogy városi, vagy túraautó kell Önnek, kicsi, vagy nagy, és meghatároztuk a használat célját.
Ha olcsó városi kisautó mellett döntött, akkor nyilván nem érdemes és nem is lehet tőle luxus felszereltséget várni (mint például ülésfűtés, bőr belső, fedélzeti computer, stb). Más a helyzet, ha egy országúti cirkáló a kiszemelt járműfajta, ott nyilván már komolyabb elvárásokkal érdemes szembenézni.
Milyen motort érdemes választani?
A nagy kérdés mindig az, hogy dízel, vagy benzinüzemű esetleg hibrid motort/hajtásláncot érdemesebb választani.
Ugyan a dízelüzem kisebb fogyasztással jár, de azt is figyelembe kell venni, hogy a korszerű, befecskendezéses dízelmotorok javítása többszörösébe kerül egy benzineshez képest!
Ami mindenképpen kijelenthető: egy kiskategóriás, városi autónál semmi értelme nincs a dízelmotornak, az autó jellegéből és méreteiből adódóan a benzines is igen kedvező fogyasztási értékeket tud produkálni, így Ön gazdaságosan tudja azt üzemeltetni.
Figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a dízelmotor mindig zajosabb egy benzinesnél, nehezebben indul annál (főleg hidegen), kényesebb és magasabb szervizköltséggel jár.
Viszont cserébe kevesebbet fogyaszt, és alacsonyabb fordulatról nagyobb forgatónyomatékot képes produkálni, mint benzines társa.
A benzines motor jobban pörgethető, nagyobb fordulatszám-tartományban használható, csendesebb, és könnyebben és olcsóbban javítható.
Általában kijelenthető, hogy dízelmotorral csak a nagyobb méretű autók esetében érdemes foglalkozni.
Megbízhatóság, szerviztapasztalatok
Egy autó esetében a legfontosabb elvárás, hogy A pontból B pontba eljuttasson minket váratlan meglepetések nélkül.
Újabban sokan nem ezt tekintik elsődleges szempontnak, sokkal fontosabb a társadalmi rang, a felszereltség, meg az esztétika, márpedig „szerelemből senki sem él meg”, vagyis hiába szép az autónk, ha többet van szervizben, mint az utakon, akkor nem lesz hosszútávú a szerelem.
Érdemes utánanézni a kiválasztott típusok hibastatisztikájának, erre jó eszköz például a német autóklub, az ADAC évente kiadott hibastatisztikája, melyből kiderül, hogy mely típusokhoz hívtak leggyakrabban autómentőt.
Tapasztalataim alapján kijelenthető, hogy általában a korszerű dízelek megbízhatósága rosszabb, mint a benzines autóké, ráadásul a javítási költségek a többszörösére rúgnak a benzinmotorhoz képest.
Tapasztalatom szerint személyautók esetében a dízelmotor kedvezőbb fogyasztása a töredékét sem fedezi a jóval magasabb szervizköltségeknek.
A legtöbb autóról kijelenthető, hogy ha megfelelően van szervizelve, mindig időben megtörténnek a szükséges javítások, karbantartások, és persze rendeltetésszerűen használják, akkor tartósan hű társ lehet a közlekedésben.
Egy dolog egészen biztosan kijelenthető: A legegyszerűbb szerkezetű autók a legmegbízhatóbbak!
Példaként említeném a megbízhatóság szempontjából igen rossz hírű Citroent, aminek a legtöbb problémája a műszaki különcködésből, az egyedi és extrém műszaki megoldásokból adódik.
Viszont érdekes módon a Citroennek azon típusai, melyeket nem bonyolítottak túl, meglepően sikeresnek, népszerűnek és jól beváltnak bizonyultak. (pl: Xsara, Berlingo, C2, C3, stb).
Érdemes tudni, hogy a Citroen és a Peugeot gyakorlatilag egy cég (PSA konszern), így a műszaki alapok is azonosak a két gyár típusai esetében.
Tehát csábító dolog a jó felszereltség, a gazdagabb műszaki tartalom, de ha a megbízhatóságra és az alacsony szervizköltségre helyezzük a hangsúlyt, akkor nem egy luxuskivitelű autót kell választanunk.
Fontos viszont tudni róla és számítani rá, hogy olyan autót még nem találtak fel, amit soha nem kell szervizbe vinni!
Sokan félnek a koreai típusoktól (Daewoo/Chevrolet, Hyundai, Kia), pedig ezek az autók tapasztalataim alapján abszolút megbízható és strapabíró típusok.
Ami hátrányként említhető a koreai autókkal kapcsolatban:
Mivel újonnan a többi versenytárshoz képest olcsónak számítottak/számítanak, ezért sok példányt taxinak, oktatóautónak, cégautónak használtak, ami sajnos sok esetben az autó állagának gyors romlásához vezet (jó példa erre a Chevrolet Lacetti kombi, amely típust előszeretettel használták a taxisok).
Ettől függetlenül nem szabad kizárni ezeket a típusokat, hiszen akár taxiként is tökéletes állapotban tartható egy autó, amennyiben megfelelően kezelik és szervizelik azt, bár ez sajnos a budapesti taxisok töredékéről mondható csak el...
Fentieket átgondolva már megvannak a válaszok a szubjektív, kényelmi és a műszaki kérdésekre is. A rossz hír az, hogy nem ússzuk meg ennyivel, az autózásnak gazdasági oldala is van, erre különösen oda kell figyelni!
Az erről szóló cikk (jelen cikk folytatása) IDE KATTINTVA olvasható.