Gyakran feltett kérdések

Valamint a kérdésekre a válaszok:

Mennyire megbízható az előzetes átvizsgálás?

Teljes mértékben.
Az általam nyújtott szolgáltatás körülbelül 99%-kal csökkenti a használtautó vásárlás kockázatát ahhoz képest, mintha valaki szakértelem nélkül vásárolna autót.
A helyszíni megbontás nélküli átvizsgálás során megbízhatóan meg tudom állapítani azt,
hogy az adott autót érdemes-e megvásárolni.

Fontos tudni:
Olyan használt autót nagyon nehéz találni, aminek semmi baja nincs.
Nyilván mérlegelni kell, hogy mi fér bele (pl. egy átfényezett lökhárító, sárvédő),
ez természetesen ár- és kategóriafüggő.

Egy biztos:
az autóvásárlás költségeit úgy kell kalkulálni, hogy a vételáron és az átírási költségeken felül
körülbelül 2-300 ezer forint tartalék legyen kéznél az esetleges javításokra – legfeljebb nem lesz rá szükség, de nem ez a jellemző…

Milyen körülményekre van szükség?

Ami a legfontosabb az a nappali fény, és a száraz időjárás.

Sötétben, esőben, vizes autón a fényezés és a karosszéria
olyan apró hibái válnak láthatatatlanná, amikből meg tudom állapítani
a korábbi sérülések, javítások nyomait.
Sokan éppen azért szokták a hirdetésben az autót vizesen fényképezni,
mert akkor „jobban néz ki”. 

Ezért esőben csak úgy tudom vállalni az átvizsgálást,
ha a vizsgálandó autót fedett helyre tudjuk beállítani

(legtöbb esetben erre a kereskedés környékén levő benzinkutak nyújtják a megoldást).
Természetesen ha az eladó tud biztosítani fedett, megvilágított helyet az átvizsgáláshoz,
az tökéletesen megfelel.

Ha van lehetőség a kereskedőnél emelőre, aknára tenni az autót, az csak pozitívum,
de nem feltétlenül szükséges (amúgyis ritkább, ha van ilyen opció), felszerelésem segítségével
emelő nélkül is meg tudom állapítani, hogy érdemes-e az autót megvenni, vagy nem.

Mit tartalmaz az átvizsgálás?

Röviden és egyszerűen:
Mindent, az egész autót átnézem.

Bővebben: 
Erre a kérdésre azért nehéz pontos választ adni, mert sok olyan dolog van, amihez egyszerűen tapasztalat kell, hogy apró jelekből észrevegyem az autó esetleges hibáit.

Tudni kell, hogy megbontásra a kereskedésben nincs lehetőségem,
de megbontással is legfeljebb a fék kopottsága, vagy öreg gyújtógyertyák, stb
kerülnének felszínre, amelyek nem indokolnák egy autó megvásárlásától való elállást.

Általában az átvizsgálást a karosszéria és a fényezés felmérésével kezdem,
ilyenkor korábbi, vagy meglévő sérüléseket, korrózió okozta károkat keresek.
Átnézem a gumik, kipufogó állapotát, indítás előtt a motorteret is átvizsgálom.
Beindítás után meghallgatom a motor és segédberendezései hangját,
megfigyelem annak egyenletes járását.
Próbakör során az autó összes üzemállapotát és berendezéseit kipróbálom.
Természetesen festékrétegmérést is végzek.
Az átnézés befejeztével tájékoztatom Önt az eredményekről. 

Computeres diagnosztikára van lehetőség?

Mindig van nálam diagnosztikai készülék, és el is végzem a hibaolvasást,
valamint az élőértékek ellenőrzését is.
Ugyanakkor, ha világít valamelyik hibajel, a javaslatom diagnosztika nélkül is
a vásárlástól való elállás lesz.
Az ilyen hibák elhárítása véleményem szerint az eladó feladata,
még mielőtt meghirdetné az autót.
Annál inkább így van ez, minél drágább az autó amit meg szeretnénk vásárolni.
Ha venni akarunk egy autót, azzal szemben alapvető elvárás
a rendeltetésszerű használatra való alkalmasság.
Ha világít a motorhibajel, esetleg a légzsákikon, akkor az autó
ennek a feltételnek nem felel meg. Ráadásul az eladó hozzáállásáról is sokat elárul,
hogy így próbálja eladni a kocsit...

Léteznek olyan, a computer által érzékelt hibakódok, melyek nem generálnak hibajelzést,
de ezek általában olyan hibák, amelyek nem indokolják a vásárlástól való elállást.

Azt is fontos tudni, hogy a computeres diagnosztika sokkal kevésbé "csodatevő" dolog,
mint ahogy azt sokan feltételezik róla... 

Meg lehet állapítani a kilométeróra hitelességét?

Nem.
Bár vannak típusok, melyeknek a computere rögzíti a futásteljesítményt a kilométerórától függetlenül is, de ez a ritkább eset.  
Ráadásul elég ügyetlen az óratekerő, ha ezt az értéket nem állítja át...

A jó hír az, hogy nem is szükséges!
Ennek oka, hogy ez a futásteljesítmény dolog erősen túl van reagálva.

Az igazság az, hogy egy autót tönkre lehet tenni pár ezer kilométer és pár hónap alatt,
és meg lehet kímélni évtizedeken át, sok százezer kilométer megtétele mellett is.

Minden azon múlik, hogyan használták az autót.

Lehet olvasni sok okos tanácsot az interneten, meg újságokban, hogy figyeljük mennyire kopott a kormány, meg a pedálok, de ez is használatfüggő.
Például ha valaki úgy kanyarodik, hogy a kormány visszatekeredésekor végigcsúsztatja a kezét a kormánykerék karimáján, akkor az nyilván hamarabb simára kopik, mintha csak megfogná a kormányt amikor szükséges, de ettől még az autó lehet tökéletes állapotban.

Ha többet használjuk az autót városban, akkor kopottabbak lesznek a pedálok
és a váltókar is, mint egy olyan autón ami sokat ment autópályán.
Ráadásul ezek a felületi kopások típusfüggőek is, egyes autókban könnyebben kopnak az utastér elemei, más autókban ellenállóbbak az anyagok.
Ezektől az autó nem lesz se jobb, se rosszabb.

Láttam már 40.000 kilométert futott bontószökevény autót, beállt motorral
és minden elemen sérüléssel, és találkoztam már több, mint
600.000 (igen, hatszázezer) kilométert futott szalonállapotú taxival is.

Egy autó állapota nem a kilométerektől, hanem annak használatától,
gazdájától, karbantartásától függ!

Valós történet a kilométeróra állásának fontosságáról (illetve nem fontosságáról),
egy saját autóm példáján:

Pár éve vettem a piaci árához képest olcsón egy 10 éves, óra szerint 280.000 kilométert futott benzines Ford Galaxyt, aminek több kisebb-nagyobb hibája volt, de gyári volt a fényezése (tehát nem volt törött, rozsdás), a fődarabok jók voltak, tehát jó felújítási alapnak számított.

Három évig használtam, ezalatt közel másfél millió forintot költöttem rá,
minőségi olajat használtam, amit szűrőkkel együtt szigorúan 10.000 kilométerenként cseréltem. Nálam kb. 150.000 kilométer került a kocsiba, városban, autópályán vegyesen.
Mikor eladtam az autót, már több mint 430 ezer kilométert mutatott a számláló,
viszont minden alkatrésze tökéletesen működött, az összes kopó alkatrész fiatal volt benne,
nem beszélve az új radiátorokról, tömítésekről, egyéb sok apróságról.

Ez azt jelenti, hogy az autó 430.000 km-nél jobb állapotban volt,
mint amikor 280.000 km volt benne...

Hiába került bele százötvenezer kilométer,
mégis egy fiatal autó állapotának felelt meg, mikor eladtam.

Az új gazdája hozzám hordja szervizekre, tökéletesen működik azóta is a kocsi.

A legtöbb esetben jobb vétel egy 200.000 kilométert futott, de megkímélt, gyári fényezésű, megfelelően szervizelt autó, mint egy pár tízezer kilométert futott,
de összebagózott utasterű, körbekarcolt, horpadt, fényezgetett,
szervizt csak a végső esetben látott példány.
Én biztosan az előbbit venném meg!

Autóvásárláskor kizárólag az autó aktuális állapota számít – a többi a kilométerállással, pedálkopással, egyéb legendákkal együtt süket duma… 

Korábbi sérülések, karambolok, feltárhatóak-e?

Ismét jó hírem van: Tökéletesen!

Azért jelent értékcsökkentő tényezőt egy autó esetében az, ha össze volt törve,
mert teljesen nyomtalanul nem javíthatóak az ilyen sérülések, ráadásul a jó minőségű karosszériamunka drága, ezért sokszor nem is végzik el a javítást rendesen.
A legjobb és legszakszerűbb javításnak is vannak olyan nyomai,
amiket ugyan laikus szemmel nem lehet észrevenni, viszont én meglátom,
mivel tudom hol kell ezeket keresni.
Ezenkívül használok rétegvastagság-mérő műszert is az átvizsgálásnál.

A rétegmérésről:

Ez a műszer sem mindenható.
Elterjedésének köszönhetően egyre gyakrabban találkozom azzal a jelenséggel,
hogy látom a fényezésen, hogy nem gyári, a rétegmérő mégis gyári vagy ahhoz közeli értékeket mutat. Ezt úgy érik el, hogy elemcserénél csak a színt fújják fel az adott elemre,
így viszont nincs a fényezés megfelelően aládolgozva, annak élettartama
nem lesz elég hosszú.

A rétegmérő a karosszéria szemrevételezését egészíti ki,
hiteles eredmény a két módszer együttes alkalmazásával érhető el. 

A szervizkönyről

Sokan Szent Bibliaként tekintenek a szervizkönyvre, pedig azért ettől sem kell hanyattesni.
Valóban megtudhatjuk belőle, mikor volt olajcsere, meg revízió, stb – feltéve hogy hiteles
a szervizkönyv amit kapunk.

A szervizkönyv információit mindig fenntartással kell kezelni!

Egyrészt hamisítani sem nehéz, másrészt attól, hogy beleírtak valamit,
nem biztos hogy az meg is történt, vagy valóban
olyan minőségű olaj került a motorba, amilyet írnak.

Ezenfelül a szervizkönyv sokszor elég szűkszavú.
Egy szervizszámla vagy munkalap többet ér ebből a szempontból,
részletesebb és hihetőbb, persze ez is manipulálható.

"Kössünk bele mindenbe, amibe lehet!"

A fenti mondat még ki szokott egészülni a következővel:
"...hogy lehessen sokat alkudni!"

Ha ezt kéri tőlem, akkor teljesen félreértettük egymást.
Nem bunkózni, kötekedni megyünk, hanem autót venni.

Az általam vállalt szolgáltatás lényege az autó valós állapotának felmérése,
annak pozitív és negatív tulajdonságaival együtt.


Nem cél a felesleges kötekedés, hiszen nem vezet sehova.

Legtöbb esetben az eladó is tudja, hogy mit árul, valamint egy bizonyos ár alatt
akkor sem fogja odaadni az autót, ha belekötünk minden karcolásba.  

Segítek-e az áralkuban?

Határozottan nem, a következő okok miatt:

Nem ismerem az Ön anyagi lehetőségeit, nem is tartozik rám.
Egy vásárlási döntés nem mindig, vagy nemcsak észérveken alapul:
lehet hogy Ön inkább megvenne egy piros autót egy ezüst helyett,
akkor is, ha azon több javítanivaló van.
A vásárlási döntés az Öné, ahogy a szubjektív benyomások is, amikre nekem nincs rálátásom
(az Ön autója Önnek kell, hogy megfeleljen).

Én nem dönthetem el Ön helyett, hogy hajlandó-e egy másik jelölttel szemben többet áldozni
például az autó Önnek jobban tetsző színére, vagy tolatóradarra.

Relatív az is, hogy kinek mi mit ér meg: például lehet, hogy egy bizonyos ok miatt
én már sokallom a vételárat, Önnek pedig még belefér, vagy fordítva.

Hogyan jutunk el az átvizsgálás helyszínére?

Ahogy a szituáció megkívánja.
Az esetek többségében az én autómmal megyünk, egyszerűen azért, mert abban van az egész felszerelésem.
Természetesen abban az esetben, ha valamiért úgy praktikusabb (például az ön régi autóját be kell számíttatni), akkor mehetünk az ön autójával is. 
Persze az is opció, hogy a helyszínen találkozunk - ahogy minden, ez is megbeszélés kérdése.

aaaa

aaaa

aaaa

aaaa

Copyright: Autózseni Használtautó Szakértő, 2019